Till startsidan på stockholmshem.se
Du är här:

Samråd

Frågor och svar om samråd

Fråga: Är det en samrådsgrupp per hus och hur fungerar det?

Svar: Samrådsgruppen består av representanter för Stockholmshem, Hyresgästföreningen och ett antal hyresgäster som omfattas av lägenhetsrenovering.

Samrådsgruppen träffas under ett antal möten och en samrådsprocess brukar ta tre till sex månader. Ambitionen med samrådet är att nå en gemensam överenskommelse mellan Stockholmshem och samrådsgruppen med en rekommendation för två olika upprustningsnivåer för kök och badrum (basnivå och utökad nivå).

Mötena kommer att ske digitalt med anledning av gällande restriktioner och rekommendationer på grund av pandemin.

Fråga: Hur mycket kan vi hyresgäster egentligen påverka det som planeras?

Svar: Samrådet är en jätteviktig process, där ni som bor i området får möjlighet att uttrycka önskemål och synpunkter. I samrådet diskuteras de delar av renoveringen som du som hyresgäst har möjlighet att påverka. Det som kan påverkas är vad som ska finnas i basnivå respektive utökad nivå för kök och badrum. Exempelvis kulörer på kakel, klinker, köksluckor och väggar i köket.

Vissa saker kan inte behandlas under samrådet, sådant som vi som fastighetsägare ansvarar för. Det handlar om installationer vars livslängd är slut, eller åtgärder som planeras för att lägenheterna ska vara tillgängliga och säkra. I det här fallet innebär det att byta rörstammar och elinstallationer samt renovera kök och badrum.

Fråga: Är det till samrådsgruppen vi vänder oss till om vi har önskemål ang sin egen lägenhet?

Svar: Samrådsgruppen tar fram en rekommendation för två olika upprustningsnivåer för kök och badrum (basnivå och utökad nivå) samt ett urval av färger och material som ni hyresgäster sedan kan välja emellan.

Tillbaka till Frågor & svar startsida.