Till startsidan på stockholmshem.se
Du är här:

Beställ & installera

Välj tjänst och leverantör

Välj från vilken leverantör eller vilka leverantörer du vill beställa dina bredbandstjänster (internet, tv och telefoni). På Bredbandswebben får du en överblick.

Komplett information om abonnemang och villkor finns på de olika tjänsteleverantörernas webbplatser. Du kan välja fler än en leverantör om du vill kombinera tjänster från olika leverantörer. Du kan också ringa deras kundtjänst om du vill ha mer information eller beställa.

Beställ via datorn eller telefonen

Du når en beställningsportal genom att ansluta din dator direkt till bredbandsuttaget i väggen och starta din webbläsare. Där beställer du de tjänster du vill ha och kan direkt börja använda dem. Du kan också ringa till respektive tjänsteleverantör direkt och göra din beställning.

Leverantören ser till att ditt bredbandsuttag blir aktiverat och skickar startinformation hem till dig. Har du beställt telefoni och/eller tv kommer också telefonidosa/digitalbox och kablar. 

Installera

När du gjort din beställning är det bara att koppla in din utrustning och börja använda dina tjänster. Det finns flera olika typer av kopplingsscheman. Titta hur det ser ut i ditt bredbandsskåp och jämför med instruktionerna nederst på sidan.

Några tips för inkoppling av din utrustning:

  • Du har ett bredbandsuttag av typen RJ45 (vanlig datakabel) i alla rum i din lägenhet, och ett bredbandsskåp i hallen dit alla uttagen är ansluta.
  • I bredbandskåpet finns en rad med portar (uttag). Den fiberomvandlare som kopplar ihop ditt lägenhetsnät med fastighetens nät sitter bakom skåpet. Portarna är märkta med samma nummer som finns på bredbandsuttagen i lägenheten.
  • Kopplar du till exempel en dator i ett av dem måste också motsvarande port i skåpet aktiveras. Det gör du genom att ansluta en kabel från den så kallade "switchen" i bredbandsskåpet till rätt port i numrerad på motsvarande sätt i skåpet. Då finns det kontakt hela vägen från bredbandsuttaget till fastighetens nät.

Anmäla fel, flytta eller säga upp tjänsten?

Om det uppstår något problem med din bredbandstjänst – kontakta alltid supporten hos din tjänsteleverantör. Kontakta även tjänsteleverantören om du ska flytta eller vill säga upp din internet-, tv- eller telefonitjänst.