Till startsidan på stockholmshem.se
Du är här:

Fint hemma

Frågor och svar om Fint hemma.

Fråga: Kan jag fortfarande göra Fint hemma-beställningar?

Svar: Inför renoveringen har vi stoppat möjligheten att göra beställningar i Fint hemma för dig som bor i en lägenhet från 30-talet. När renoveringen är klar kan du åter igen göra Fint hemma-beställningar.

Fråga: Om man har pågående betalning av t ex golv i köket, fortsätter man betala när det rivs?

Svar: Befintliga påslag på hyran för VLU-åtgärder tas bort i samband med övergången till FLU.

Fråga: Vi som själva har fixt hemma – lagt nya golv, målat alla väggar och tak samt annat. Behöver våra ytor renoveras?

Svar: Det är svårt att svara helt säkert på denna fråga redan nu. Under renoveringen kommer främst kök och badrum att påverkas.

Fråga: Vi som köpt fläktar och uppdaterat elen privat – hur ersätts det, återställs det?

Svar: Vi kommer ta ställning till fasta installationer som utförts av hyresgästen själv i varje enskilt fall.

Fråga: Om man har köpt en dyr fläkt via Stockholmshem, vad händer med den?

Svar: Planen är att alla kök ska få en ny spiskåpa/fläkt genom renoveringen. Det är svårt att svara på frågan om du kan behålla din fläkt, det är något som vi får titta på lite längre fram. Befintliga påslag på hyran för VLU-åtgärder tas bort i samband med övergången till FLU.

Fråga: Kommer VLU finnas kvar för oss som bor i lgh som ej omfattas av renoveringen?

Svar: Det är inte klart än om även ni som bor i tillbyggnaderna från 80-talet får det nya fastighetssystemet FLU efter att renoveringen av 30-talshusen. Vi återkommer om det lite längre fram.

Tillbaka till Frågor & svar startsida.