Till startsidan på stockholmshem.se
Du är här:

Textversion av filmen Om renoveringsplaner i kvarteret Linjalen

Här är filmens manus utskrivet.

Möt Johan som ansvarar för den planerade renoveringen.

"Hej jag heter Johan Sandström och är projektchef för den kommande renoveringen i kvarteret Linjalen.

Jag var även projektchef för den stora ombyggnationen under 2018-2020 och har därför god kunskap om fastigheten. Nu ser jag fram emot den här renoveringen.

Som många av er kanske vet stod kvarteret Linjalen klart för inflyttning 1969-1970. År av dusch, disk, tvätt och toaspolning, har slitit på rör och ledningar för vatten och avlopp. Nu har de uppnått sin tekniska livslängd och inventeringar visar ett stort renoveringsbehov.

Därför ska vi berätta mer om varför husen behöver renoveras och vad vi behöver göra."

(Text) Rör och ledningar för vatten och avlopp är original och läcker. Det har orsakat stora fukt- och vattenskador. Om vi inte byter ut rör och ledningar kommer vattenskadorna att öka.

De flesta badrummen är original och i dåligt skick. Tätskikten behöver bytas ut då de inte längre skyddar mot fukt- och vattenskador.

Köken är också original och generellt slitna. Färg på köksluckor har flagnat och gångjärnen är i dåligt skick.

Elen uppfyller inte dagens krav och standard. Det saknas jordfelsbrytare i el-centraler och uttagen är inte jordade.

Inomhusklimatet i lägenheterna är ojämnt. På vintern kan det vara kallt och dragigt och på sommaren varmt.

Inventeringar av balkonger visar att det finns sprickor i betongen. Därför behöver vi se över alla balkonger.

Och så här säger ni:

  • "Det tar lång tid innan det kommer varmvatten i köket"
  • "Vitvaror är väldigt gamla och elen inte jordad"
  • "På vintern tjuter det i ventilerna och det är kallt i delar av lägenheten"
  • "Lägenheten är kall och jag fryser pga drag från fönster på vintern"
  • "Bevara originaldelar i kök när ni gör stambyte".

Vad behöver vi göra i kvarteret Linjalen?

(Johan) "Som fastighetsägare är vårt ansvar att ta hand om och underhålla våra hus. Därför behöver vi emellanåt renovera och modernisera. Det gör vi för att våra hus ska hålla för många generationer framöver.

När vi moderniserar och renoverar försöker vi bevara så mycket som möjligt. Istället för att riva ut funktionella material och vi behåller det som är karaktäristiskt för husen."

(Text) Vad behöver vi göra? Vi ska byta ut rör och ledningar för vatten, avlopp och el i din lägenhet och resten av huset.

Vad behöver vi göra i ditt badrum?

  • För att komma åt ledningarna behöver vi riva ditt badrum
  • Det innebär att du får ett nytt badrum med kakel, klinker och målat tak
  • Du får ny toalett, handfat, badrumsskåp med spegel och dusch
  • Vi förbereder för att kunna installera en tvättmaskin
  • Du som har badkar idag kan välja mellan dusch eller badkar utan extra kostnad.

Vad behöver vi göra i ditt kök?

  • Vi gör en varsam renovering, vilket innebär att vi renoverar ditt kök efter behov
  • Köksluckorna är generellt i bra skick och det går att renovera och måla om dem
  • Du får ny blandare, dvs kökskran
  • Vi förbereder för att kunna installera diskmaskin.

Vad mer behöver vi göra? Vi behöver byta ut elsystemet samt se över ventilation och balkonger.

  • Vi sätter in ett modernt elsystem. Det innebär jordad el, jordade uttag och ny el-central
  • Vi tätar fönster och balkongdörrar samt ser över ventilationen för att du ska få bättre klimat i din lägenhet
  • Sprickor på balkonger spacklas och målas. Vi ser över balkongdörrar och byter ut handtag vid behov.

Du väljer upprustningsnivå för kök och badrum, bas- eller utökad nivå. Inom varje nivå finns det olika val, exempelvis:

  • Kulör på klinker
  • Badrumsinredning
  • Beslag till köksluckor & lådor
  • Eluttag & belysning på balkong.


Preliminär tidplan

  • Våren 2024: Samråd startar
  • Hösten 2024: Vi presenterar resultatet från samrådet
  • Hösten 2024: Hyresgästgodkännande
  • Tidigast slutet av 2025: Renoveringen startar.

Ett stambyte tar 10 till 12 veckor per lägenhet.

Från 1 maj 2024 kan Fint hemma-beställningar endast göras mot ett engångsbelopp som vi fakturerar dig i förskott. Beställningar kan göras fram till tre månader före renoveringen startar.

Möt Carolina som kommer vara din kontakt under hela projektet: 
"Hej, jag heter Carolina Olai. Jag jobbar som projektsamordnare och är din kontaktperson under projektet.

För oss är det viktigt att du känner dig trygg och vet vad som är på gång, både innan och under renoveringen av din lägenhet och huset som du bor i. Allt är inte klart ännu men vi kommer uppdatera dig löpande under samråd och inför renoveringen.

Vi förstår att renoveringen kan upplevas jobbig, därför gör vi vårt bästa för att det ska gå så smidigt som möjligt när vi renoverar hemma hos dig. Har du särskilda behov som gör att du inte kan bo kvar under renoveringen behöver du styrka det. Lite längre fram kommer vi berätta mer om det, så vi kan hitta en lösning som passar dig.

Vi vet från tidigare projekt att det kan dyka upp frågor om hur du påverkas av renoveringen. I foldern som du fått hem finns svar på många vanliga frågor."

Tveka inte att höra av dig med frågor: ombyggnad.linjalen@stockholmshem.se, 08-508 39 000.