Till startsidan på stockholmshem.se
Du är här:

Frågor och svar från informationsmötet den 14 april 2021 om renoveringen i ditt hus

Kommer det utgå ersättning för de som bor kvar i sina lägenheter under renoveringen?

Svar: Ja det kommer bli en kompensation i form av en hyresfri period efter renoveringen, men hur mycket det blir vet vi inte än. Det kommer bli klart samtidigt som hyresförhandlingen blir klar. Det är en förhandlingsfråga mellan Stockholmshem och Hyresgästföreningen.

Vet ni ungefär hur mycket i procent en sådan här renovering höjer hyran?

Svar: Det är väldigt svårt att säga redan nu. Dels kommer vi att utgå från samrådsöverenskommelsen, vilka åtgärder som kommer att utföras, dels tittar Stockholmshem och Hyresgästföreningen på liknande fastigheter med liknande läge och standard. Man utgår från att liknande lägenheter ska ha liknande hyra. Skulle Stockholmshem och Hyresgästföreningen inte komma överens kommer ärendet gå till Hyresnämnden som beslutar om den nya hyran. Skulle det sedan överklagas går ärendet till Svea hovrätt.

Ni kommer att få löpande information från Stockholmshem och Hyresgästföreningen. Så fort hyresförhandlingen är klar kommer vi berätta om det.

När får vi besked om nya hyresnivån så man vet om man har råd att bo kvar?

Svar: Det går inte att svara på redan nu, men räkna med att besked dröjer minst sex månader.

Kan hyresjusteringen jämföras med när man beställer kök och badrum som ett tillägg?

Svar: Inte riktigt, man tittar och förhandlar på helheten.

Vad ligger hyrorna på i de lägenheter som ni kommer jämföra med?

Svar: Båda parter kommer ta fram ett jämförelsematerial när vi påbörjar förhandlingen.

Vad säger Hyreslagen angående höjning av hyra? Vad är taket? Det måste finnas någon riktlinje som kan följas för att få en uppfattning?

Svar: Det finns inget tak på hyreshöjningar. Däremot finns det regler för hur en ny hyra ska trappas in så att hela hyreshöjningen inte kommer på samma gång, utan trappas upp under några år.

Jag har fått fram statistik från Hyresgästföreningen att det finns fall där hyran har gått upp 122 procent, snittet är 37 procent. Det här betyder med andra ord att det är marknadshyror?

Svar: Stockholmshem vill inte ha marknadshyror som system. När vi förhandlar hyror med Hyresgästföreningen tittar vi på jämförbara fastigheter, det vill säga läge och standard, för att få fram en likvärdig rättvis hyra.

Jag bor i en 1:a och behöver flytta till en tillfällig lägenhet under renoveringen, vad händer med min garageplats under den tiden?

Svar: Då vi bara kommer göra mindre förändringar i garaget kommer du att kunna använda din garageplats som vanligt. Du behöver alltså inte flytta din bil. Om du flyttar till ett tillfälligt boende som gör att du inte kan nyttja din garageplats ersätter vi dig för det.

Kommer renovering påverka garaget också?

Svar: Bara i väldigt lite omfattning. Det kommer inte påverka era parkeringsmöjligheter.

Hur kommer ni ordna med toaletter under renoveringen?

Svar: Vi ser över hur vi ska lösa toalett- och duschmöjligheter. Till exempel finns det dusch- och toalettvagnar som är vanligt att använda vid stambyten. Det finns också en pelletstoalett, en så kallad skogstoa, som man kan ha i lägenheten för att exempelvis inte behöva lämna lägenhet om man behöver gå på toaletten på natten.

För oss som har en bättre standard i lägenheten och inte behöver byta ytskikt, omfattas vi ändå av renoveringen av kök och badrum och en hyresjustering?

Svar: Ja, vi kommer att göra stora ingrepp i badrummen, både väggar golv och tak påverkas för att komma åt rördragningar. Köken kommer att påverkas bakom diskbänksskåp men här kommer väggar och golv inte att påverkas.

Kommer badkar vara standard efter renoveringen?

Svar: Dusch kommer vara standard på grund av miljöbesparande åtgärd. De som har badkar idag får göra ett aktivt val att behålla badkar om så önskas.

Om man har en vattenläcka och mögel - måste man vänta till renoveringen för att få det åtgärdat?

Svar: Det beror på skadan och vilken åtgärd som krävs för att åtgärda felet. Det bästa är att kontakta kundtjänst och göra en felanmälan så får Stockholmshem komma och undersöka din lägenhet.

Om man är osäker på om man har mögel i sin lägenhet, vad gör jag då?

Svar: Om du är osäker kan du ringa till vår kundtjänst och göra en felanmälan så kommer någon från Stockholmshem och tittar på din lägenhet.

Vad gör man med avloppsbrunnen som läcker vatten och luktar aceton?

Svar: Gör en felanmälan till vår kundtjänst så kommer någon från Stockholmshem och tittar på detta.

Vi har dåliga erfarenheter från balkongrenovering. Blir det bättre nu?

Svar: Det var tråkigt att höra att ni inte var nöjda med balkongrenoveringen. Vi strävar alltid efter att ha bästa möjliga kommunikation i våra projekt. Självklart ska ni som boende kunna förvänta er att projektet kommer löpa på bra.