Till startsidan på stockholmshem.se
Du är här:

Fotis – förvaltaren som började på kundtjänst

Stockholmshem är bra på att uppmuntra den som vill vidareutbilda sig att ta sig an mer kvalificerade tjänster. Fotis började i andra änden. Han hade en examen i Real Estate Management när han började på Stockholmshems kundtjänst. Men han har haft chefer som sett hans potential, och idag är han kommersiell förvaltare.

Porträtt på leende man i kontorsmiljö

Det var mitt i pandemin när Fotis var klar med sin utbildning inom fastighetsföretagande. Som nyutexaminerad var det svårt att hitta jobb inom förvaltning. Fotis insåg att han behövde bredda jobbsökandet för att komma in i branschen, och fick jobb som kundtjänstmedarbetare på Stockholmshem.

– Jag var på kundtjänst ett år. Det visade sig vara en perfekt väg in. Det gav mig insyn i hela bolaget, jag hade kontakt med alla, fick koll på olika delar av organisation och förståelse för alla processer och vilka kollegor som gjorde vad. När det dök upp ett vikariat på Stockholmshems enhet för bostadsuthyrning kände jag att det var dags för mig att komma vidare. Det var en väldigt administrativ tjänst. Det var mitt i ett generationsskifte på enheten, vi var ett par unga killar som gärna erbjöd oss att jobba över när det fanns många lägenheter vi behövde få ut, och satt kvar på kvällarna och körde. Det var jättekul!

– Min chef på Bostadsuthyrningen såg att jag hade mer att ge, och uppmuntrade mig när en områdeschef ringde och frågade om jag ville testa att hoppa in som biträdande förvaltare. Jag nappade såklart och det var ett lyckat hopp. Tjänsten var en tillfällig lösning där jag som junior förvaltare teamade upp med en erfaren kollega. Vi jobbade jättebra tillsammans, och den tillfälliga lösningen blev permanent.

Vad har du för egenskaper som passar med rollerna du haft på Stockholmshem?

– Jag gillar ju det här med att ta mig an lite utmaningar. Ett exempel är att vi hade ett område som inte fungerade jättebra. Det var en del vakanser, det var både parkeringsplatser, lokaler och lägenheter som stod tomma, och det är inte bra vare sig för de som bor där eller för vår budget. Men vi kavlade upp ärmarna och lyckades vända det, något som genererade ökade intäkter och minskade kostnader i området. Sånt motiverar mig!

Efter ett par år som förvaltare i ett av Stockholmshems bostadsområden gjorde Stockholmshem en större omorganisation, och Fotis fick erbjudande om en ny roll. Nu jobbar han som kommersiell förvaltare, där han är ansvarig för ett antal stora lokalkunder och -avtal. Det är allt från förskolor och bagerikedjor till snickerier och en ramverkstad.

– Det är fortfarande väldigt nytt, men i den här nya tjänsten ser jag fram emot att få följa mina kunder och deras utveckling. Det blir mer av en professionell B2B-relation där vi har möjlighet att matcha de här företagen med lokaler som passar deras verksamheter. Det är ett stort ansvar men jag är uppväxt i företagarfamilj, det passar mig att ha med företagare att göra. Och att tiderna är lite tuffa för lokalbranschen just nu, det gör det bara extra intressant tycker jag.

Hur trivs du på Stockholmshem då?

– Nu har jag varit här i några år, och det är så mycket som har hänt under de här åren. Tiden har gått så snabbt och Stockholmshem utvecklas hela tiden, det uppskattar jag. Jag har alltid trivts med mina kollegor. Jag har också alltid haft bra chefer som hjälpt mig vidare, och sett att det är det bästa för både mig och för Stockholmshem – trots att det innebär att de måste rekrytera till sin egen enhet när jag slutar.

Kort om Fotis

  • Född -97 i Stockholm
  • Utbildning: Fil kand i Real Estate Management vid Malmö universitet
  • Examen: 2020
  • Jobbat på Stockholmshem sedan 2020.