Till startsidan på stockholmshem.se
Du är här:

Det här måste du som flyttar in fixa först

Först och främst: fixa hemförsäkring

Hemförsäkring är verkligen ett MÅSTE! Alla som bor hos Stockholmshem behöver ha en hemförsäkring, det är ett krav i hyresavtalet. Det betyder att du kan behöva visa oss ett försäkringsbrev för att få teckna kontrakt hos oss, så att vi vet att du har en hemförsäkring. 

En hemförsäkring är en stor trygghet eftersom du slipper drabbas ekonomiskt om det till exempel brinner eller blir en vattenskada i din lägenhet, eller hos någon av dina grannar. Stockholmshem ersätter inte skadade saker och ordnar inte tillfälligt boende om det inte går att bo i lägenheten efter till exempel en brand. Det är du som ansvarar för att försäkra ditt hem och dina saker.

Jämför olika försäkringsbolags hemförsäkringar så att du får en försäkring som passar just dig. Det kan du göra hos Konsumenternas försäkringsbyrå

Gör en flyttanmälan

Det måste du göra enligt lag, på Skatteverket/flytta. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Eftersändning av post kan du beställa hos Svensk adressändring.

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, postfack, när du loggar in på Mina sidor här på vår webb eller i ditt kontrakt.