Hyran räknas fram för varje lägenhet i tid till bokningsstarten.
Val, tillval och ritningar
Omkring 7-12 månader före inflytt blir du som tilldelats lägenheten inbjuden till en val- och tillvalskväll där du får hjälp att göra de materialval som finns för exempelvis lägenhetens kök och badrum. Då får du också en ritning över lägenheten där du ser takhöjd, rumsstorlekar, vilken vägg som är förberedd för upphängning av TV osv.
Balkonger eller uteplatser/terrasser ingår inte i lägenhetens area, men det gör en så kallad loggia (ett uppvärmt rum med extra många fönster). På ritningen ser du var det är förberett för tvättmaskin och torktumlare i bredd, alternativt kombimaskin eller tvättpelare. Det är också förberett för diskmaskin, men du ansvarar själv för att ta bort skåp vid diskmaskinsinstallation.
Parkering
Du kan inte ställa dig i kö för en p-plats för nyproduktionen. Om Stockholmshem hyr ut p-platser skickar vi ut en intresseanmälan, men du kan endast boka parkering efter att du flyttat in. Om Stockholm Parkering hanterar parkeringen brukar de kunna ta emot föranmälan till vissa projekt.
Inflyttningen
Senast tre månader innan inflytt får du ett brev av oss med det fastställda datumet för din inflytt. Vi brukar dela upp inflytten på fler tillfällen så att omkring 5-8 lägenheter flyttar in samtidigt. Vanligtvis finns vi då på plats i trapphuset och delar ut nycklarna. Om dagen då hyresavtalet börjar gälla infaller på en helgdag brukar nyckelutdelningen ske närmaste vardag före/efter helgen.
Möjligheterna att parkera flyttbilen nära huset kan vara begränsad så länge närområdet är en byggarbetsplats, men vi försöker alltid lösa tillgängligheten så gott det går. Följ gällande parkeringsbestämmelser.
Första tiden i nya bostaden
För att anmäla fel i din nya lägenhet ringer du till kundtjänst på telefon 08-508 39 000 eller skickar ett mail till oss på epost@stockholmshem.se. Omkring tre månader efter att du har flyttat in gör vi en besiktning. Då har du möjlighet att ta upp frågor och synpunkter angående din lägenhet. Eventuella fel anmäler du givetvis löpande.
Din första hyresavi får du vid kontraktsskrivningen. Behöver du en ny avi går du in på Mina sidor. Där kan du logga in så snart ditt kontrakt börjar gälla. Läs om hur du loggar in här.
Vi tecknar ett abonnemang hos Ellevio åt alla nya hyresgäster så att det finns tillgång till el vid inflyttningen. Du kommer att få ett välkomstbrev från Ellevio i samband med inflyttningen och sedan är det upp till dig om du vill välja en annan elleverantör.
Läs om hur du får igång ditt bredband och telefoni här. Om du har frågor om ditt bredbandsnät, kontakta kundtjänst på telefon 08-508 39 000.