Allt vi hyr ut; lägenheter, lokaler och parkeringsplatser, går att betala med e-faktura.
E-faktura för dig som hyr bostad
Kontrollera först att din bank erbjuder e-faktura för betalning till Stockholmshem. Då är det enklast att ansöka direkt via det formulär som du länkas till via din internetbank. Du kan också välja att fylla i blanketten nedan och skicka in till oss så administrerar vi din ansökan. Tänk på att den hanteringen kan ta några dagar extra än när du själv registrerar ansökan via internetbanken.
Viktigt! E-fakturan måste registreras på den som står först på hyresavtalet, "hyresgäst 1". Vem det är framgår på hyresavtalet och hyresavin, och syns när du loggar in på Mina sidor här på webben. Är du som ansöker inte själv hyresgäst hos oss som kan logga in måste du ta reda på vem som är hyresgäst 1.
Så här ser blanketten ut om du väljer att anmäla dig till oss och inte direkt hos din internetbank.
E-faktura för dig som hyr lokal
Du som har ett företag eller organisation som hyr lokal hos oss behöver ansluta företaget till en så kallad van-tjänst, eller fakturaväxel. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig. Läs mer om e-faktura för lokalhyresgäster här.
Vanliga frågor om e-faktura – för dig som hyr bostad
Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?
En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du se i internetbanken och den ser ut precis som en pappersfaktura.
Hur vet jag att jag fått en e-faktura?
Du måste själv logga in på din internetbank för att se om du har några nya e-fakturor.
Får jag en pappersfaktura också?
Nej, när du anmält dig till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.
Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
Stockholmshem använder ibland hyresbeskedet för information till dig som hyresgäst. Även den elektroniska fakturan kommer alltså att ha samma information. Därför är det bra om du alltid läser igenom fakturan i samband med att du betalar den.
Kan jag kombinera en e-faktura med autogiro?
Ja, det går bra.
Vilken information behöver jag för att anmäla e-faktura?
I webbformuläret som du når via din internetbank samt i blanketten nedan framgår vilka uppgifter som behöver fyllas i.
När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
När måste jag anmäla mig till e-faktura?
Du kan anmäla dig när som helst. Så fort anmälan är verkställd kommer din nästa hyresavi alternativt faktura som e-faktura i stället för på papper.
När får jag e-fakturan?
Vi skapar och skickar e-fakturan samtidigt som pappersavierna, men eftersom e-fakturan inte är beroende av postgången får du den några dagar tidigare än du fick pappersavin.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
För allmänna frågor kan du kontakta din internetbank. Har du frågor om betalningar, innehållet i fakturan och liknande, kontakta Stockholmshems kundtjänst.