Till startsidan på stockholmshem.se

Autogiro

Att betala hyran med autogiro är enkelt och bekvämt. Du behöver inte tänka på förfallodagar och kan lita på att din hyra alltid betalas i tid. Det enda du behöver se till är att det finns pengar på kontot.

När du har autogiro dras hyran från ditt konto sista vardagen före varje ny månads början.  Autogiro kan användas av dig som har pengar på ett bankkonto, personkonto, eller PlusGiro. Det är en service som inte kostar något extra. Det går bra att kombinera autogiro och e-faktura.

Ansök om Autogiro via din internetbank

  • Logga in på din bank och hitta autogirohanteringen
  • Välj autogiro för AB Stockholmshem
  • Fyll i ditt interna kundnummer i rutan för kundnummer/betalnummer. Ditt interna kundnummer hittar du på din hyresavi eller på Mina sidor.

Olika banker har olika rutiner. Ta kontakt med din bank om du har frågor eller behöver hjälp med Autogiro. 

Ansök om Autogiro via Bankgirots blankett

Har du inte möjlighet att ansöka via din internetbank, eller är det är någon annan än hyresgästen som pengarna ska dras från? Då kan du fylla i Bankgirots digitala blankett Medgivande om autogiro.

Flyttar du in i vårt nya hus på Bredholmstorget i Skärholmen? Kontakta kundtjänst för hjälp med autogiro.

När börjar autogirot gälla?

Det tar vanligen omkring en arbetsvecka efter att banken tagit emot din ansökan, men tiden kan variera från bank till bank. Om du skulle få en avi som vanligt med ett OCR-nummer på har autogirot inte börjat gälla än. Då ska du betala avin. Om något är fel med ansökan kontaktar vi dig för kompletterande information.

Med autogiro får du inte hem hyresbeskedet varje månad. De månader då kundtidningen Stockholmshemmet skickas ut följer avin med autogiro med den, med texten "MAKULERAD" i beloppsfältet. Det betyder att du inte ska betala den avin.