Nöjda kunder är en självklarhet för oss som ett av landets största bostadsföretag. Vi levererar god kvalitet och ska ha goda relationer med våra lokalhyresgäster. Det ger också en rationell verksamhet med färre klagomål. Vårt mål är att ständigt tillhöra de högst rankade bostadsföretagen i vår storlek i landet.
Stockholmshem mäter fortlöpande hur hyresgästerna ser på sitt boende och företagets service. Vi arbetar strukturerat med våra kundundersökningar som är ett viktigt underlag för vårt arbete med verksamhetsutveckling. Alla hyresgäster får också återkoppling på hur kundnöjdheten ser ut i deras område och vilka förbättringsåtgärder som ska göras.
Boendeinflytande
Att bo i hyresrätt ska vara enkelt och smidigt, men man ska också ha möjlighet att påverka sitt boende. Stockholmshem har ett lag- och avtalsstadgat samarbete med Hyresgästföreningen. Det är fundamentalt för företaget att fullgöra sina plikter och skapa en god relation till Hyresgästföreningen. Bolaget vill också underlätta den löpande dialogen med hyresgäster och tillgodose deras önskemål. Därför ser vi utvecklingen av dialogformerna med hyresgästerna som en viktig utmaning.
Kundtjänst – för ökad tillgänglighet
Stockholmshems kundtjänst tar emot allt från felanmälan till störningar och frågor om hyran. För att fortsätta öka tillgängligheten för hyresgästen har vi gått live med en chatbot och en så kallad dynamisk FAQ på webben, som dygnet runt svarar på frågor och gör det lättare att hitta information på vår webb.
Under 2019 tog kundtjänst emot 101 853 samtal och hanterade 27 448 mejl. De fick näst högst kundnöjdhetsresultat av alla frågor i hyresgästenkäten på frågan "bemötande vid felanmälan" med 94,4%.